مربی کشاورزی

اطلاعات، تجربیات، جزوات. مشاوره

مربی کشاورزی

اطلاعات، تجربیات، جزوات. مشاوره

در این وبلاگ سعی شده از کلیه تجارب و اطلاعات شخصی و سایر دوستان و همکاران جهت توسعه بخش کشاورزی استفاده شود.

  • ۰
  • ۰

سماق

نام علمی: Rhus coriaria               خانواده گیاهی: Anacardiaceae

نام انگلیسی: Sumach

مشخصات: گیاه سماق به صورت درختچه یا درخت‌های کوچک و به ارتفاع ۳-۵ متر می‌باشد که ساقه یا تنه متعدد، دارای شاخه های فراوان و منشعب به رنگ متمایل به سفید است. برگ سماق مرکب شانه‌ای بوده و از ۵-۷ جفت برگچه پوشیده از کرک و بدون دمبرگچه، بیضی با دندانه های نامنظم در حاشیه، روی برگ سبز مات و زیر برگ روشنتر و در پائیز برگها سرخ و یا حنایی میشود وهر برگچه آن در حدود ۳-۷ سانتی‌متر طول دارد. گل بسیار کوچک، سبز فام، نر- ماده و تک جنس، مجتمع در خوشه های مرکب، انتهایی و متراکم و حنایی رنگ است و در حدود ۱۰ سانتی‌متر طول دارد. میوه سماق به صورت شفت کرکدار، مدور، قلوه‌‌ای شکل و نافدار که رسیده آن به رنگ سبز متمایل به زرد و یا قرمز رنگ می‌باشد.

قسمتهای مورد استفاده: غلاف خشک میوه و برگها

مواد موثره:تانن، موم، میریستین، آنتوسیانین

خواص: قابض، مدر، پایین آورنده قند خون، مدر، جلوگیری از خونریزی

کاربرد: استفاده بسیار زیاد از این گیاه در نقاط مختلف جهان به عنوان یکی از چاشنی‌های سالم غذا باعث شده تا تحقیقات وسیعی بر روی آن صورت گیرد. املاح و مواد بسیار متنوع سماق حاکی از ارزش غذایی و دارویی آن است. سماق بهبود دهنده زخم‌ها، بند آورنده خون، ضد اسهال و درمان‌کننده اسهال خونی است که این اثرات مربوط به تانن‌ها و ترکیبات فنلی آن است. کاهش دهنده قند خون: در مورد این خاصیت سماق تاکنون پژوهش‌های کمی انجام گرفته و نتایج فعلی نشان می‌دهد که از طریق مهار آنزیم آلفا آمیلاز این عمل صورت می‌گیرد. آلفا آمیلاز مسؤول شکستن قندهای سنگین و تبدیل به قندهای ساده است و مهار آن از این عمل جلوگیری می‌کند و نیز تحمل بیماران دیابتی را نسبت به گلوکز افزایش می‌دهد. این اثرات مربوط به فلاونوئیدها و ترپنوئیدهای موجود در سماق می‌باشد. کاهش دهنده اسید اوریک: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که

این گیاه به صورت غیر رقابتی آنزیم زانتاتن اکسیداز را مهار کرده و از این طریق باعث کاهش اسید اوریک خون در بیماران مبتلا به نقرس می‌شود. ضدمیکروب: سماق دارای اثر ضد میکروبی قوی بر روی تعداد زیادی از میکروارگانیسم‌های خطرناک و بیماری‌زاست. این امر مربوط به پلی فنل ها و ترکیبات فلاونوئیدی است که بر طیف وسیعی از میکروب‌های گرام مثبت و منفی مؤثرند. آنتی اکسیدان: پژوهش‌های سال‌های اخیر بر روی تعدادی از سماق‌ها نشان داده که این ماده دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و خنثی کننده رادیکال‌های آزاد و همچنین اثرات ضد سرطانی قابل توجهی است. خواص مهم دیگر سماق که مورد مطالعه و تأیید قرار گرفته است، عبارتند از: ضد ویروس، ضد قارچ، ضد التهاب، ضد موتاژن، ضد سرطان و ضد مالاریا (در بعضی گونه‌ها).

ملاحظات ایمنی: هیچگونه عوارض سوءجانبی یا تداخل دارویی گزارش نشده است.

آماده‌سازی و مقدار مورد مصرف: پوست ریشه به مقدار ۱ تا ۲ گرم و برگ و میوه به مقدار ۵ تا ۱۰ گرم روزی ۳ بار به صورت دمکرده مصرف شود.

  • ۹۵/۰۸/۱۶
  • رضا پیشگاهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
(*