مربی کشاورزی

اطلاعات، تجربیات، جزوات. مشاوره

مربی کشاورزی

اطلاعات، تجربیات، جزوات. مشاوره

در این وبلاگ سعی شده از کلیه تجارب و اطلاعات شخصی و سایر دوستان و همکاران جهت توسعه بخش کشاورزی استفاده شود.

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

نمونه سوال کارگر فضای سبز

شامل 160 عدد سوال از سری آزمون های استاندارد سازمان آموزش فنی و خرفه ای کشور

همراه با پاسخ

فرمت سوالات: Word

قیمت: 3000 تومان


بلافاصله پس از پرداخت موفق به صفحه دانلود منتقل می شوید.

پرداخت آنلاین

  • رضا پیشگاهی
  • ۰
  • ۰

نمونه سوال زعفران کار

شامل 110 عدد سوال از سری آزمون های استاندارد سازمان آموزش فنی و خرفه ای کشور

همراه با پاسخ

فرمت سوالات: Word

قیمت: 2000 تومان


بلافاصله پس از پرداخت موفق به صفحه دانلود منتقل می شوید.

پرداخت آنلاین

  • رضا پیشگاهی
  • ۰
  • ۰

هیومیک اسید

هیومیک اسید چیست؟

یک محصول کاملا آلى بوده که از ترکیب اسید هیومیک و فولویک که از شکل خام نوعى زغال سنگ گیاهى (natural leonardite) استخراج شده اند تشکیل گردیده است.
در همه خاکهای کشاورزی، هیومیک اسید بطور طبیعی وجود دارد و در واقع بخش زیادی از مواد ارگانیک خاک را تشکیل می دهد. میزان ایده ال مواد آلی در خاکهای کشاورزی بین 4 تا 6 درصد است. درخاکهای کشاورزی اروپا، این میزان بین 2 تا 4 درصد و در بعضی از نقاط اروپای شرقی نظیر اوکراین به 6 درصد می رسد. در مقابل در ایران به جز نوار ساحلی شمال، میزان ماده آلی خاک در اکثر نقاط کشور زیر 1 درصد و در بسیاری نقاط حتی زیر 1/0 درصد است.

خواص هیومیک اسید:
1. ساختار خاک را بهبود می بخشد.
2. به ریشه زایی بهتر کمک می کند.
3. باعث نگهداری بیشتر آب در خاک می شود.
4. به رشد سریع باکتریهای مفید درخاک کمک می کند.
5. به انحلال و آزادسازی عناصر ماکرو و میکرو کمک کرده و در نتیجه نیاز به کودهای شیمیایی را به نحو محسوسی کاهش می دهد.
6. مقاومت به شوری، کم آبی و سرما را افزایش می دهد.
7. از سمیت کودها و عناصر اضافی موجود درخاک می کاهد.
8. دوام آن زیاد است و تا چند سال اثر آن در خاک باقی می ماند.
9. مقاومت گیاه را در مقابل انواع بیماریها افزایش داده و نیاز به مصرف سموم را به نحو محسوسی کاهش می دهد.
10. سرعت جوانه زنی بذر را افزایش می دهد.
11. با طبیعت سازگار است و خطری برای گیاه و یا محیط زیست ندارد.
12. هیومیک اسید بهترین عامل طبیعی کلات کننده عناصر فلزی خاک است.

13.جذب نیتروژن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر را توسط گیاه افزایش می دهد.


humicacid 2

تولید اسید هیومیک با استفاده از پسماند های آلی

ترکیبات هوموس با داشتن ظرفیت تبادل کاتیونی بالا که از یونیزه شدن گروه های عامل موجود در سطح آن ناشی می شود، قادر است از طرق مختلف شیمیائی و یا با ایجاد پل کاتیونی ذرات خاک را به هم پیوند داده و سبب تشکیل خاکدانه های پایداردر آب بشود.
اسید هیومیک در درتمامی ترکیبات هوموسی حاصل از اکسیداسیون بیولوژیکی مواد آلی وجود دارد ولی مقدار آن متفاوت می باشد. با استفاده از انواع عصاره گیرهای اسیدی و یا قلیایی می توان این مواد با ارزش را استخراج نمود.

این نوع اسیدها را می توان از کود دامی پوسیده، کمپوست پسماند شهری و دیگر کمپوست های بقایای گیاهی جدا سازی و به صورت خالص و یا با ترکیب با سایر عناصر غذایی مورد استفاده گیاه قرار داد.

  • رضا پیشگاهی
  • ۰
  • ۰

کنه تار عنکبوتی قرمز یا کنه عنکبوتی دو نقطه ای با نام علمی  Tranychidae urticae
یکی از کنه های گیاهی است که به خانواده :  tetrsnychidae تعلق دارد.
این کنه بسیار کوچک است و به سختی با چشم دیده می شود. از آنجایی که در زیر برگها تار می تند، با نام کنه تار عنکبوتی شناخته می شود و یکی از آفات شایع محصولات گلخانه ای و گیاهان زینتی است.
چرخه زندگی و تولید مثل:
کاهش دما و طول روز و همچنین میزان غذا موجب می شود تا کنه های ماده به رنگ قرمز - نارنجی در آید و به مکانهای محفوظ رفته و در این نواحی زمستان گذرانی کند. زمانی که دما در بهار افزایش می یابد، کنه های ماده مکانهای محفوظ خود را ترک میکنند و رنگ قرمز خود را نیز از دست می دهند. هر کنه ماده میتواند تا 6 تخم در روز بگدارد و در طی عمر خود 70 عدد و یا بیشتر تخم تولید میکند
تخم کنه تار عنکبوتی شفاف سفید - زرد رنگ و گلابی شکل است. تخمها با توجه به دمای هوا 10_ در طی سه روز باز میشوند و از آنان لاروهایی با شش عدد پا به رنگ سفید مایل به زرد بیرون می آیند. پس دو مرحله نیمف وجود دارد و بعد از ان کنه های بالغ شکل می گیرد.
کنه های بالغ 5 میلیمتر و کنه های نر 3 میلیمتر طول دارند.
در طی تابستان کنه های ماده بالغ سبز مایل به زرد هستند و در هر طرف بدن خود یک لک سیاه رنگ دارند در کنه های جنس نر این لکه ها کمتر جلب توجه میکند.
لازم به ذکر است که از تخمهای بارور کنه های ماده و از تخمهای غیر بارور کنه های نر تولید میشوند. از تخم تا بوجود امدن کنه بالغ با توجه به شرایط دمای محیط 4 تا 12 روز طول میکشد و طول عمر کنه ها بسته به شرایط محیطی حدود 3 هفته یا بیشتر است. در هوای گرم چرخه کامل ممکن است در حدود دو هفته باشد.

مراحل رشدی کنه تار عنکبوتی

خسارت
کنه تار عنکبوتی در دو مرحله از زندگی خود یعنی نیمف و کنه بالغ به برگسار گیاه آسیب وارد می کند.

خسارت کنه تار عنکبوتی به برگساره

کنه با قطعات دهانی خود بافت گیاه را سوراخ کرده و از محتویات شیره گیاهی استفاده می کند که در اثر این عمل نقاط یا لکه های با رنگ سبز کم رنگ بر روی پهنه برگ ایجاد میشود.
زخمها کوچک هستند اما زمانی که صدها کنه تار عنکبوتی در حال تغدیه از برگ گیاه باشند، این زخمها به هم پیوسته و به صورت نواحی زرد -سفید رنگ یا حالتی شبیه افتاب سوختگی قابل مشاهده است.
به دلیل از بین رفتن بخشی از پهنک برگ و یا حتی تمامی انان غذاسازی گیاه و در نتیجه رشد و قدرت آن کاسته میشود.
برگها ممکن است به تدریج به رنگ برنز در ایند و چروکیده شوند و ریزش برگها زودتر از موعد انجام گیرد.
اگر زیر برگها را با دقت نگاه کنیم مجموعه کنه های که به رنگ سبز هستند را خواهیم دید .هر چه به فصل پاییز (فصول سرد سال) نزدیکتر شویم رنگ کنه ها (جنس ماده ) قرمز میشود.
همچنین در مراحل پیشرفته و حمله شدید این افتها میتوان پوسته نیمف کنه ها و پوسته تخمها را نیز مشاهده کرد .این افت بر روی گیاه تار میبندد و گیاهی که شدیدا الوده است ممکن است در اثر ضعف و از دست دادن برگهایش از بین برود.

خسارت کنه تار عنکبوتی به کاکتوس

خسارت کنه تار عنکبوتی به کاکتوس


خسارت کنه تار عنکبوتی به گل سرخ

خسارت کنه تار عنکبوتی به گل سرخ

کنترل و مبارزه:
 دو مشکل در راه کنترل شیمیایی کنه تار عنکبوتی وجود دارد:
1- استفاده از سموم آفت کش با طیف وسیع که در از بین بردن کنه ها موثر هستند موجب از بین رفتن حشرات مفید می شوند.
2- گاهی کنه ها به کنه کشها مقاومت پیدا می کنند.
بنابراین لازم است تا دو نوع سم کنه کش استفاده تا تنوع رعایت شود تا چنین مقاومتی به وجود نیاید.
همچنین لازم به ذکر است که برخی از کنه کشها نیز برای برخی از گیاهان سمی هستند و به گیاه اسیب میرسانند. بنابراین در مبارزه شیمیایی انتخاب کنه کش موثر کار بسیار مهمی است.
از جمله سموم موثر برای این افت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
Pyradiben .abamectin .bifenazate.clofentazine
برای کنترل بیولوژیکی این آفت از نوعی کنه شکارچی با نام Typhlodromus occidentalis استفاده می شود.
این کنه تمامی مراحل کنه تار عنکبوتی از تخم تا حشرات بالغ را مورد حمله و تغذیه خود قرار می دهد. در محیط داخل منازل و در مورد گیاهان گلدانی  گیاهان را از نظر وجود و فعالیت این افت مرتبا بررسی کنید اگر متوجه وجود کنه تار عنکبوتی بر روی برخی از گیاهان شدید سریعا آنان را از دیگر گیاهان سالم دور کنید تا آفت به آنان سرایت نکند. اگر فعالیت آفت در مراحل اولیه باشد، می توان با کمک قطعه ای پارچه و یا پنبه و یا حتی انگشتان دست آفات موجود را از روی برگسار حذف کرد. برای آنکه برداشت آفت راحتتر باشد، میتوانید پارچه را به آب و صابون (بدون بو) و یا مایع ظرفشویی آغشته کنید.
کنه تار عنکبوتی در هوای خشک و گرم فعالیت بیشتری دارد و سریعتر شیوع می یابد. بنابراین افزایش رطوبت محیط اطراف برگسار به کاهش فعالیت این گیاه کمک می کند.

  • رضا پیشگاهی
  • ۰
  • ۰

محوطه سازی باغچه

اگر حیاط یا آپارتمان خانه شما باغچه دارد و هنوز اقدامى براى خرید گل هاى آن نکرده اید یا گل هاى تهیه شده کماکان در جعبه هاى مخصوص خود در کنارى باقى مانده اند پیش از کاشت، به پیشنهادات زیر نیز توجه کنید.
1-پیش از انجام هر اقدامى ابتدا نقشه باغچه را از لحاظ شکل قرارگیرى درختان، گل ها و گیاهان موجود و همچنین فضاى خالى آماده کاشت بر روى کاغذ طراحى کنید. اکنون با توجه به شرایط حاضر و موقعیت آن فضا و همچنین با در نظر گرفتن خصوصیات و نیازهاى درختان و گیاهان موجود و همچنین مورد نظر براى کاشت، مرحله تهیه فرا مى رسد ولى پیش از آن ابتدا طرحى از نحوه کاشت گل ها و گیاهان بهارى انتخابى نیز بر روى همان نقشه اصلى طراحى کنید و پس از دستیابى به نتیجه نهایى اقدام نمایید.

2-سعى کنید از گل ها و گیاهان متنوع (از نظر نوع و رنگ) جهت کاشت استفاده کنید.

3- کوزه ها و گلدان هاى سفالى گلى و به طور کلى هر ظرفى که داراى ظاهرى زیبا و مناسب براى کاشت گل و گیاه است را حتى اگر شکسته باشد بیرون نریزید. با قرار دادن آنها در باغچه به فرم ها و حالت هاى مختلف و کاشت گل و گیاه در داخل آنها، براى باغچه نمایى متفاوت و زیبا ایجاد کنید.

4- تخته سنگ هاى کوچک و بزرگ، کنده درخت ها و عناصر طبیعى از این قبیل مى توانند جلوه اى خاص به باغچه شما ببخشند، پس در کنار کاشت گل ها و گیاهان، فضایى هم به قرار دادن این گونه عناصر اختصاص دهید.

5-اگر شرایط باغچه شما از نظر وسعت و تعدد گیاهان موجود به گونه اى است که امکان کاشت گل هاى بهارى وجود ندارد، مى توانید با توجه به محیط حیاط و فضاى موجود، گلدان هاى متنوع و متعددى (از نظر نوع کاربرد، ابعاد، شکل و حتى جنس) تهیه کنید و گل ها را در آنها بکارید. حال با توجه به نوع گلدان ها مى توانید آنها را بر روى زمین قرار دهید یا در صورت دیوارکوب بودن به دیوار نصب کنید یا از میله هاى نرده بیاویزید.

6-مجسمه هاى تزئینى گلى، سفالى، زرین و حتى سنگى، عناصر مناسبى براى هرچه زیباتر کردن باغچه در کنار گل ها و گیاهان محسوب مى شوند.

7--با نصب جاگلدانى هاى جعبه اى شکل پلاستیکى، چوبى یا آهنى به حفاظ و یا سکوى پشت پنجره ها، بستر مناسبى براى کاشت گل هاى رنگارنگ بهارى و نماى زیبایى براى ساختمان محل زندگى تان فراهم کنید.

8-از نرده هاى دور دیوار حیاط خانه تان به جاى داربست براى رشد گیاهان رونده درون باغچه و یا گلدان استفاده کنید.

محوطه سازی

  • رضا پیشگاهی
(*